انواع سنگ کلیه را بشناسید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 29 خرداد 1403
بازدید : 22
نویسنده : mozhgan

سنگ کلیه ، از نظر جنس و اندازه متنوع می باشند. از این رو لازم است که انواع آنها را بشناسید تا بتوانید راحت تر برای درمان و حتی پیشگیری از ابتلا به آنها اقدام کنید.

سایر مقالات : متخصص اورولوژی

سنگ کلیه اگزالات کلسیم

سنگ های اگزالات و فسفات کلسیم جزو شایع ترین سنگ های کلیه هستند که دلیل عمده ابتلا به آنها مربوط به از دست دادن آب بدن و عدم جبران آن می باشد. اگزالات به طور طبیعی در موادغذایی وجود دارد که همراه با مواد زائد دیگر از کلیه ها دفع می شود. اما اگر مقدار آب بدن پایین باشد، مواد زائد اگزالات و کلسیم کم کم به صورت کریستال هایی تشکیل می شوند که نتیجه آن سنگ کلیه است. برای آنکه جلوی این نوع سنگ ها گرفته شود، باید به مقدار مناسبی در طول روز آب و مایعات مصرف کنید.

همچنین کلسیم را به مقدار مناسب در رژیم غذایی خود قرار دهید تا بتواند با اگزالات و مواد زائد دیگر در معده و روده ترکیب شود و از بدن خارج شوند. در این صورت به کلیه ها نمی رسند و آنجا رسوب ایجاد نمی شود.

سنگ کلیه فسفات کلسیم

معمولا بر اثر افزایش کلسیم و قلیایی شدن ادرار، سنگ فسفات کلسیم به وجود می آید. بیماری های ارثی نادر و ناشناخته دیگر نیز می توانند زمینه ساز این نوع سنگ ها شوند. معمولا برای کنترل و درمان این بیماری ها پیشنهاد می شود که از مصرف گوشت، تخم مرغ، ماهی، چاشنی ها، شیر، پنیر و … جلوگیری شود. در عین حال مصرف پروتئین کافی و کم کردن سدیم از رژیم غذایی می تواند در درمان سنگ کلیه و این بیماری مفید باشد.

سنگ کلیه اسید اوریک

این گونه سنگ ها با عنوان سنگ های حاجب شناخته می شوند؛ چراکه در ترکیب این سنگ، عنصر کلسیم دیده نمی شود و از همین رو در رادیوگرافی مشخص نمی شوند. سنگ های اسید اوریکی را معمولا با سونوگرافی تشخیص می دهند و معمولا درمان آنها با مصرف دارو و رژیم غذایی مناسب جوابگو است. این نوع سنگ ها در مردان بیشتر دیده می شوند و مربوط به مصرف زیاد پروتئین می باشند.

سنگ‌های سیستین

بر اثر ازدیاد سیستئین در ادرار، این نوع سنگ ها ایجاد می شوند که معمولا در دوران کودکی و قبل بلوغ خود را نشان می دهند. این بیماری مربوط به اختلالات ژنتیکی بسیار هم نادر می باشد. این سنگ ها را باید سریعا درمان کرد؛ چراکه سرعت رشد و عود مجدد بالایی دارند و ممکن است نارسایی کلیه به وجود آورند. برای درمان فوری سنگ کلیه ، با این نوع سنگ های کلیه می توان از پني سيلين آمين و بی کربنات استفاده کرد.




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مجله سلامتی و آدرس salamatmag.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com